Komunikujeme všichni. Někteří dokonce rádi. Já patřím mezi ně. A to neříkám jen proto, že mám na to po pětiletém úsilí i diplom. Jenže poslední dobou mám pocit, že komunikace prochází nejhorší epidemií, jaká ji mohla potkat. Šíří se to jako virus a nejvíce se projevuje v komunikaci se zákazníky. Osobně bych řekla, že je neočekávaným výsledkem kurzů jednání se zákazníky, které bych z fleku zakázala. Nejspíš pár lidem pomohly, ale jak se zdá, většina si z nich odnesla přesně to, co neměla:
1. Úslužné zdravení - tento druh pozdravu poznáte na první pohled. Už ode dveří k vám dotyčný běží s napřaženou rukou k pozdravu. Pokud jste žena, můžete se vsadit, že tím dotyčným je muž. Potřásání rukou provází obvykle dobře natrénovaný jednoznačně upřímný úsměv. Pokud máte štěstí, a to já obvykle mám, následuje ještě drobný úklon, který dodá celé proceduře styl "služebníček"
2. Jak se máte? Je jedna z nejzáludnějších otázek, které můžete dostat. Pokud na ni totiž odpovíte "dobře, děkuji", tazatel nepochopí, že si o tom více povídat nechcete. Naopak se domnívá, že by měl v nezávazné debatě pokračovat, aby dle poučky navázal neformální rádoby přátelskou atmosféru. V tento okamžik dochází k přímému zásahu do vašeho soukromí - "je báječné počasí, na práci na zahrádce. Vy nemáte zahrádku? Aha, tak vy nemáte domeček. Takže bydlíte v bytě. Jak velký máte byt? Tak malý? A kolik vás tam bydlí ..."
3. Hromadná tykačka. Je častá u méně formálních akcí. Obvykle lektor volnočasové aktivity vytáhne jako svůj argument zvyk - "na našich kurzech je zvykem, že si všichni tykáme, já jsem Jana a jak se jmenuješ ty. Ahoj Petro a Ty? ..." Možnost výběru, zda tykat budete nebo nebudete, je nulová. Nedej bože, že jste starší a myslíte si, že byste to měl/měla určovat vy. Nic proti tykání, zvlášť u pravidelně se opakujících aktivit, ale takhle se to prostě nedělá.
4. Představení se. "Řekněte nám o sobě něco. Jak se jmenujete, kolik vám je, máte rodinu, co děláte, proč tu jste?" Všechny zrovna hrozně zajímá, že jste zdravotní sestra, 37let, vdaná s jedním dítětem, která se přišla naučit, jak se dělají webové stránky. V podstatě se v několika větách hned pochlubte, jestli jste za svůj život něco dokázala, nebo jste jen lůzr. Zdůvodnění, proč jste přišla na kurz a co od něho očekáváte, už je tak nějak navíc.
5. Odkývat a okecat cokoliv. Tihle lidé netuší, co znamená jednat na rovinu. Odkývou vám cokoliv, nakonec si to stejně udělají podle sebe, samozřejmě s prezentací, že vše dělají jen pro vás a pro vaši spokojenost. Když se ozvete, že takto teda ne, jsou velmi překvapení a vy zavaleni mnoha prázdnými slovy bez obsahu.
6. Moc jsme si to užili. "Ještě jednou moc děkuji za účast, moc jsme si to s vámi užil. Doufám, že jste se bavili stejně jako já. Bylo to super, skvělý, fanfárový. Boží vás poznat." Bodeť by nebylo, když si za dvě hodiny večer vydělal pětinu vašeho měsíčního platu.
Ať už budete komunikovat s kýmkoliv, ať se vám z toho nechce zvracet! :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat